SOLYMÁRI HÁZIORVOSI RENDELŐ

  • Dr. Nagy-Szakáll Zsuzsanna 2017. okt. 26-31. között szabadságon van.

  • Dr. Nagy János 2017. okt. 30-31. között szabadságon van.

Cukorbetegség és diéta

A cukorbetegség (diabétesz) típusai

1-es típusú cukorbetegség

Általában fiatalabb életkorban jelentkezik. Ismeretlen ok következtében a hasnyálmirigy inzulin termelése teljesen megszűnik, ezért egész életre szóló inzulinkezelést (és diétát) igényel.

 

2-es típusú cukorbetegség

Általában idősebb vagy középkorú felnőttek esetében, a helytelen életmód következtében alakul ki (ülő, fizikailag inaktív életmód, elhízás, stressz, túlzott szénhidrátfogyasztás). Az inzulintermelés kezdetben általában fokozott, de a sejtek nem érzékenyek inzulinra, így az nem tudja a kellő hatását kifejteni. (Az inzulin a cukoranyagcsere legfontosabb hormonja, amely a hasnyálmirigyben termelődik. Elősegíti a cukor sejtekbe történő bejutását, csökkenti a vércukorszintet.) Kezelése életmódváltás (testmozgás, étrend, testsúlycsökkentés) mellett gyógyszeresen vagy inzulin injekcióval történhet.

 

Terhességi  cukorbetegség

A terhességi cukorbetegség  a cukorbetegségnek egy olyan formája, amely a terhesség alatt kezdődik. Ez az állapot az összes terhesség kb 7%-ában fordul elő és a legtöbb esetben a szülés után elmúlik.

 

A cukorbetegség étrendi kezelése

 Az étrendi kezelés célja, hogy biztosítsa a szükséges tápanyagokat, normál szintre csökkenjen a vércukorszint és túlsúly esetén fogyást idézzen elő. A cukorbetegség kezdeti szakaszában életmódváltással (testmozgás, étrendi kezelés, testsúlycsökkentés) egyéb gyógyszeres kezelés alkalmazása nélkül is visszafordítható lehet  a beteg állapota, és akár teljes gyógyulás érhető el! Három fő (reggeli, ebéd, vacsora) és két-három közti étkezésre (tízórai, uzsonna, utóvacsora) elosztva, naponta 5-6x, azaz 2,5-3 óránként szükséges kisebb mennyiségeket enni.  A tápanyagok (szénhidrátok, zsírok, fehérjék) közül leginkább a szénhidrát-fogyasztásra kell odafigyelni, mert ez befolyásolja a vércukorszintet. A zsírok és a fehérjék energiát szolgáltatnak, ezért túlsúly vagy magas vérzsír (koleszterin) szint esetén ezek fogyasztását is korlátozni kell.  Az orvosa által meghatározott napi mennyiséget (általában kb. 160 g) kell tehát napi 5-6 részre elosztva elfogyasztani. Ugyancsak fontos az Ön számára az, hogy a különbőző étkezésekre mennyi  (hány gramm) szénhidrátot ehet. (Pl. reggeli: 30 g, tízórai: 20 g,  ebéd: 40 g, uzsonna: 20 g,, vacsora: 30 g, utóvacsora: 20 g szénhidrát.) A különböző ételek szénhidráttartalma tápanyagtáblázatból számítható ki, pl 10 dkg alma 7 g szénhidrátot tartalmaz.)

 

Szénhidrátok csoportosítása

A szénhidrátok több csoportba sorolhatók. Az összetett szénhidrátok képezik a diéta alapját, egyes gyorsan felszívódó szénhidrátok (tejcukor, gyümölcs-cukor) mérve fogyaszthatók, míg a kristályos szénhidrátok fogyasztása egyáltalán nem javasolt.

A lassan felszívódó (összetett) szénhidrátok (lisztesáruk, burgonya, rizs, hüvelyesek, kukorica) fogyasztása javasolt elsősorban, mert ezek emelik legkevésbé a vércukorszintet. Természetesen figyelembe kell venni viszonylag magas szénhidrát tartalmukat a napi engedélyezett mennyiségen belül. A fehérkenyér-féleségek helyett a magas rosttartalmú, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdagabb barna, rozs és fekete kenyereket érdemes előnyben részesiteni.

A gyorsan felszívódó szénhidrátok közül a tejcukrot és gyümölcs-cukrot tartalmazó  tejtermékeket és gyümölcsféléket szabad fogyasztani (természetesen ezeket is mérve).  

A kristályos szénhidrátok, mint  szőlőcukor, répacukor, malátacukor sajnos  nagyon gyorsan emelik a vércukorszintet, ezért minden olyan élelmiszer, amelyik kristályos szénhidrátot tartalmaz, az kerülendő! (Kristálycukor, csokoládé, cukorka, keksz, üdítő, fagylalt, jégkrém, puding stb.)

 

Diétás élelmiszerek

1.     Mesterséges édesítőszerek és velük készült italok.

Tabletták, porok és folyadékok (Canderel, Pötyi, Polysweet, Édeske stb.) formájában kerülnek forgalomba. Energiát, szénhidrátot nem tartalmaznak (azaz nem emelik a vércukorszintet), de mivel mesterséges anyagok, ezért túlzott fogyasztásuk elővigyázatosságot igényel. Napi 5-6 szem tabletta fogyasztása javasolható, főleg tea, kávé, limonádé stb édesítéséhez. Figyelembe kell venni, hogy a „light” szénsavas üdítőitalok is meterséges édesítőszerekkel készülnek, így ezek nagyobb mennyiségben való fogyasztása semmiképpen sem javasolható!

2.     Cukorhelyettesítő anyagokés velük készült édesítőipari termékek.

Olyan esetekben használandók, amikor a cukor tömege nélkülözhetetlen a diétás édesség (csokoládé, torta, piskóta, desszert) elkészítésénél. Energia tartalmuk jelentős, és viszonylag gyorsan emelik a vércukorszintet. Két fajtájuk ismert, a fruktóz és a szorbit.

A fruktóz (gyümölcscukor) a diétás édesipar elsőszámú alapanyaga. A répacukorral szinte megegyező mértéken emeli a vércukorszintet, jelentős energiatartalma van, így a testsúlyt is emeli. Csak korlátozott mértékben, főleg természetes előfordulási formájában (gyümölcsök!) javasolható a fogyasztása.

Aszorbit (Glukonon, Glukosweet) szintén jelentős energia és szénhidrát tartalmú készítmény, a vércukrot emeli. Nagy hátrányt jelent az a tulajdonsága, hogy egyéni érzékenységtől függően, nagyobb mennyiségben fogasztva bélfuffadást, hasmenést, hasi görcsöket okozhat. Szintén korlátozott mértékben és a napi szénhidrát mennyiségbe beszámolva fogyasztható.

  1. Természetes (növényi alapú) édesítőszerek

·      Stevia: dél-amerikai cserje leveléből készült édesítőszer, amely akár 300-szor édesebb, mint a hagyományos cukor, ezért kis mennyiség is elég belőle. Fogyasztása cukorbetegeknek is ajánlott, mivel kiválóan tudja szabályozni a vércukorszint ingadozásait, valamint serkenti a hasnyálmirigy és a máj működését.

·      Nyírfacukor (xylit): Sokkal lassabban szívódik fel, mint a hagyományos cukor, ezért segít egyenletesen tartani a vércukorszintet. Szénhidráttartalma is  jóval alacsonyabb a cukorénál .

·      Agavé-szirup: , A Közép-Amerika és Mexikó környékéről származó  növény szárából nyert, magas ásványianyag tartalmú, utóízmentes édes nedv.

 

Mindezekből látható, hogy a cukorbetegnek nem diétás élelmiszereket kell fogyasztaniuk, hanem a normális élelmiszerekből kell összeállítaniuk a napi étrendet. A diétás élemiszerek többsége arra alkalmas, hogy a cukorbetegek komfortérzetét növelje azáltal, hogy számukra is léteznek olyan édességek, amelyeket alkalomszerűen ők is megehetnek.

 

A továbbiakban szénhidrát táblázatot és mértékegység-táblázatot tanulmányozhatnak át a diéta gyakorlati alkalmazásának sikere érdekében.

 

Solymár, 2013. szeptember 28.

 

Dr. Nagy-Szakáll Zsuzsanna

gyermekorvos, diabetológus

 

Az egyes étkezések szénhidrát-tartalma (orvos határozza meg)

 

Napi javasolt szénhidrát (g).

110

140

160

180

200

Reggeli

20

25

30

30

35

Tízórai

10

15

15

20

20

Ebéd

35

40

50

50

55

Uzsonna

10

15

15

20

25

Vacsora

25

30

35

40

45

Utóvacsora

10

15

15

20

20

 

 

         
           
 


Néhány példa ami megfelel a fenti szénhidrát tartalmaknak

 

·    10 g szénhidrát: 2 dl tej vagy kefir, vagy natúr joghurt; 1 közepes őszibarack; 1 közepes kajszi; 1 nagy alma; 3 db Korpovit keksz

·    15 g szénhidrát: fél zsemle margarinnal 1 szelet sajttal; 1 nagy körte; 4 db mandarin; 2 narancs; 2 alma; 5 db Korpovit keksz; málnaturmix (2 dl tej,10dkg málna)

·    20 g szénhidrát: 2 dl kefír 3 db Korpovit keksszel; 1 szelet rozskenyér margarinnal; őszibarackturmix (2 dl tej,1 őszibarack)

·    25 g szénhidrát: 1 kifli sovány felvágottal; 1 kifli sajttal; 1 szelet rozsos kenyér margarinnal sajttal; 20 dkg franciasaláta majonéz helyett joghurttal készítve

·    30 g szénhidrát: 1 zsemle margarinnal sovány felvágottal vagy sajttal; paradicsomos burgonyasaláta (10közepes burgonya,3 közepes paradicsom); 3 dl tej 5 db Korpovit keksz; fél zsemle 3 dl natúrjogurttal vagy kefírrel

·    35 g szénhidrát: 2 dl kefír vagy joghurt 1 kiflivel; 3 dl tej 5 Korpovit keksz; 1 adag gombaleves zöldbabfőzelék párolt sertésszelet; 1 adag párolt zöldborsó; 1 adag meggyleves tökfőzelék sült csirkecomb

·    45 g szénhidrát: 1,5 zsemle sovány felvágottal vagy sajttal; 3 dl joghurt vagy kefír 1 zsemlével

 

Tápanyagtáblázat

Az élelmiszerek szénhidrát-tartalma megtekinthető a

 http://www.macosz.hu/cukorbeteg-tapanyag.html oldalon.

 

A leggyakrabban fogyasztott élelmiszerek szénhidrát tartalma a Mértékegység-táblázat mellékletben olvashatók.

 

Read more for Ladbrokes the UK bookmakerLadbrokes UK - full information
BIGTheme - Free Templates