SOLYMÁRI HÁZIORVOSI RENDELŐ

  • 2017. július 03-14 között Dávid Zoltán rendelése elmarad.

  • 2017. június 26-30 között Dr. Nagy-Szakáll Zsuzsanna rendelése elmarad.

  • Dr Nagy János 2017.06.19-06.23-ig szabadságon van.

Dohányzásról való leszokás

Ma már közismertek a dohányzás káros hatásai. A dohányfüstöt mintegy 4000 féle vegyianyag alkotja, ezek egy része szervkárosító illetve rák okozó hatású. Magyarországon ma minden harmadik ember dohányzik. Európában a második helyen állunk a dohányosok számát tekintve.

A tüdőrák és a dohányzás közötti összefüggést közel 100 éve ismerjük már, és általában a dohányzás elleni legfőbb érv is egyben. Áma dohányosok sokkal nagyobb kockázatnak vannak kitéve a szív- és érrendszeri betegségek (szívinfarktus, érszűkület, magas vérnyomás, agyérgörcs), tüdőbetegségek (asthma, hörgőgyulladás) és más daganatos betegségek (veserák, hasnyálmirigy-rák) tekintetében is.A WHO adatai szerint minden 10. percben valahol a világban meghal egy ember a dohányzás következményeként.

 A dohányzás okozta sárga fogak és körmök, valamint a bőr korai öregedése, ráncosodása inkább esztétikai problémának tekinthető, de a dohányosok általában is gyorsabban öregszenek, szervezetük hamarabb „elhasználódik”, és természetesen korábban is halnak meg, mint a nemdohányzók. A férfiaknál növeli az impotencia és a merevedési zavarok gyakoriságát, nőknél  hormonális egyensúly változást, férfias típusú testalkatot, haskörfogat növekedést okozhat.

A dohányosok túlnyomó többsége szeretne megszabadulni szenvedélyétől. Ez azonban egyáltalán nem egyszerű, mivel a dohányzásra való rászokás könnyű, de leszokás annál nehezebb. Egyes adatok szerint a nikotin közel olyan erős függőséget okoz, mint a kokain vagy a heroin.

A dohányzásról való leszokáshoz elsősorban megfelelő motiváció szükséges, azaz teljesen magabiztosnak kell lennünk abban, hogy szeretnénk megszabadulni káros szenvedélyünktől. A cigaretta egészségkárosító hatásának ismeretén kívül segíthet, ha végiggondoljuk milyen anyagi  terhet jelent a cigaretta megvásárlása minden hónapban, és hogy mi minden másra költhetnénk a felszabaduló pénzt.Megfelelő motiváció lehet a gyerekvállalási szándék, vagy az elutasító környezet, pl. munkahely. Nagyon fontos, hogy a családunk, barátaink is támogassanak törekvésünkben. Dohányzó környezetben sokkal nehezebb leszokni.

Ha az elhatározásunk megvan, akkor a következő lépés a leszokás napjának kijelölése. Érdemes akár hetekkel előre meghatározni egy olyan időpontot, amikor viszonylag kevesebb stressz ér minket, és jó eséllyel tudunk más elfoglaltságot találni, ami eltereli a figyelmünket a dohányzásról.  Fel kell világosítanunk a családot, hogy a következő időszakban valószínűleg idegesebbek, ingerlékenyebbek leszünk, ezért több megértést, türelmet kérünk tőlük.

A nikotin utáni vágy az utolsó cigaretta elszívását követően 24 óra múlva a legerősebb, és több hétig, vagy akár több hónapig is eltarthat. A fizikai függőség csökkentésére számos  módszer ismeretes.

A nikotin tartalmú rágógumikból, szopogatós tablettákból viszonylag kevés nikotin szívódik fel, ezért kevésbé hatékony, mint a nikotin tartalmú tapaszok. A bőrre felhelyezhető tapaszok 24 órán át folyamatos nikotin felszívódást biztosítanak, és a dohányzási szokásoktól függően lehet kissebb vagy nagyobb hatóanyag tartalmú készítménnyel kezdeni.  A tapaszok felírásához és alkalmazásához rendszeres háziorvosi kontroll szükséges. A vizsgálatokon vérnyomásmérés, testsúlymérés, fizikális vizsgálat, ideális esetben légzésfunkciós vizsgálat történik.

Ha a nikotin tartalmú készítmények nem eléggé hatékonyak, vagy mellékhatás miatt nem adhatók, akkor a háziorvos javasolhat olyan szájon át szedendő tablettát is amely a cigaretta utáni vágyat csökkenti. A tabletta szedését a leszokást megelőző napokban kell elkezdeni, és 3 hónapon átszükséges folytatni.

Terjedőben vannak az alternatív gyógyászati módszerek – pl. akupunktúra – melyek nagy előnye, hogy nem okoz mellékhatást, viszont azonnal jelentkeznek a kedvező hatások. Kinek jobban, kinek kevésbé használnak,azonban számos egyéb, kevésbé bizonyított eljárást is reklámoznak, ezért mindíg érdemes szakember segítségét kérni a megfelelő módszer kiválasztásában.

A nikotinfüggőséggel való megküzdés a leszokás folyamatában csak az első lépcső, ha ezen túl vagyunk, akkor még szembe kell néznünk a pszichés függőség kérdésével is. A cigaretta elszívásának folyamata sokszor rituálékkal kísért (kávé, alkohol, társasági beszélgetések) pusztán a dohányfüst élvezetén  jóval túlmutató magatartásról van szó. Érdemes egy kissé átalakítanunk az életmódunkat.A dohányzás elhagyásával felszabaduló időnkbe beilleszthetűnk egy számunkra kedves és élvezetet nyújtó szabadidős tevékenységet, vagy sportot. A sport elkezdése több szempontból is kívánatos ilyenkor:

1.       Segít levezetni azt a stresszt, amit idáig nikotinnal próbáltunk oldani

2.       Segít a leszokáskor jelentkező testsúly problémák kontrollálásában

3.       Javítjuk a dohányos évek alatt leromlott tüdőkapacitásunkat és szívteljesítményünket

4.       Hozzájárul a jó közérzet eléréséhez

Természetesen már kialakult szívbetegség vagy tüdőbetegség esetén midíg orvosi segítséget kell kérni a fizikai aktivitás mértékének helyes megtervezéséhez, de általánosságban elmodható, hogy a fokozatosság elvét kell követni.

A pszichés függőség csökkentéséhez további lehetőséget jelentenek az önsegítő csoportok, önismereti csoportok és különböző alapítványi programok. A helyszínek és időpontokgyakran változnak, ezért érdemes a tüdőgondozóban, vagy a háziorvosnál tájékozódnihogy mi az mai éppen elérhető a környékünkön.

További hasznos információkat találhat az alábbi oldalakon:

Leteszemacigit.hu

Leszokasvonal.hu

koranyi.hu

És végül néhány szempont, hogy mit nyerhetünk a dohányzásról való leszokással:

  • A leszokást követően fokozatosan csökken a dohányzással összefüggő betegségek kockázata
  • Megszűnik a reggeli, kellemetlen hurutos köhögés
  • Jobb lesz a közérzete, könnyebben kap majd levegőt
  • Jobb lesz a fizikai teljesítőképessége
  • Nem lesz kellemetlen a lehelete, sárgák az ujjai
  • Jobban érzi az ízeket
  • Nem lesz ideje-korán ráncos a bőre, töredezett a körme, a haja
  • Nem árt a családjának a passzív dohányzás révén
  • Nagyobb lesz a szexuális aktivitása, több örömet szerez partnerének
  • Megszabadul egy költséges és káros szenvedélytől, akár kétszázezer forintot is megtakaríthat évente
  • Kisebb lesz annak az esélye, hogy a gyerekei dohányozni fognak
  • Kiváltja a családja, a barátai, a kollegái elismerését, ha képes letenni a cigarettát

 

Dr Nagy János

Read more for Ladbrokes the UK bookmakerLadbrokes UK - full information
BIGTheme - Free Templates