SOLYMÁRI HÁZIORVOSI RENDELŐ

  • 2017. július 03-14 között Dávid Zoltán rendelése elmarad.

  • 2017. június 26-30 között Dr. Nagy-Szakáll Zsuzsanna rendelése elmarad.

  • Dr Nagy János 2017.06.19-06.23-ig szabadságon van.

A köszvényes beteg diétája

A köszvényes beteg diétája

 

Mint a legtöbb egészségügyi problémát, úgy a köszvényt is nagyban segíteni tudjuk diétával. Megfelelő táplálkozással a fájdalmak rövid időn belül enyhülnek, de ha engedünk a szigoron, újból ki is alakulhatnak.

 

A köszvény kifejezetten olyan egészségügyi probléma, amit a megfelelő étrend nagyban támogatni tud. Persze, csak ha valóban odafigyelünk az étkezésekre, és tudjuk, mit ehetünk vagy sem. Ezért vegyük végig, mire is kell a diéta során figyelni.

 

A folyadékbevitel növelése

A köszvényes beteg fogyasszon sok folyadékot, ezzel megelőzheti, hogy a vizelete besűrűsödjön, a vesékben húgysavkristályok képződjenek, és vesekő alakuljon ki. A húgysav oldhatóságát a vizelet vegyhatása is befolyásolja: savas közegben rosszabb az oldhatóság, ezért a vizeletet lúgosító diéta (tej, gyümölcsök, főzelékek) alkalmazása is javasolható.

 

A köszvény diétás kezelése

segíthet a krónikus köszvény kezelésében, és csökkentheti a tüneteket, például az ízületi fájdalmat. Először is növelni kell a folyadékbevitelt, mert a kiszáradás köszvényes rohamot válthat ki. Egy tanulmány szerint, ha valaki 24 óra leforgása alatt 5-8 pohár vizet iszik, 40%-kal csökkenti a köszvényes roham kockázatát. Viszont a cukros, szénsavas italokat kerülni kell, ami a kockázatot növelheti.

 

A purinbevitel figyelemmel kísérése

A köszvényes emberek számára előnyös az alacsony purintartalmú diéta. A purinok sok ételben természetes formában megtalálhatók. A köszvényt a húgysav lerakódása okozza, ami a purinok lebomlásának a következménye. Bizonyos ételek, például a belsőségek, a szardínia és a szardella purintartalma magas. Ezeket el kell kerülni, ha a köszvény belobban. De mindig lehet alacsonyabb purintartalmú élelmiszereket, például babot, lencsét és spárgát enni. Beszélje meg szakemberrel, milyen étkeket ehet biztonsággal!

 

Személyre szabott diéta

A túlsúly növeli a köszvény kockázatát. Kiegyensúlyozott étrenddel és a túlsúly leadásával enyhíteni lehet a tüneteket. Beszélje meg orvosával, hogyan változtassa meg az étrendjét! Ki lehet tapasztalni, hogy sok étel ehető anélkül, hogy köszvényes rohamot idézne elő. Más élelmiszerek visszahatnak a szervezetre, vagy ronthatják a köszvényt.

Rengeteg gyümölcsöt enni. A gyümölcsökben nagyon kevés a purin. Viszont összetett szénhidrátot és más tápanyagot biztosítanak, ami segít a jó egészség fenntartásában. Számos gyümölcs segíthet köszvény esetén. Ajánlott C-vitaminban gazdag gyümölcsöket enni, például mandarint és narancsot, segítenek megelőzni a köszvényes rohamokat. Egyes felmérések azt mutatják, hogy a cseresznye, illetve a cseresznye levének fogyasztása enyhítheti a köszvényt.

 

A megfelelő szénhidrátok kiválasztása

Ha alacsony szénhidráttartalmú diétát tart, amiben magas a fehérje és zsír szintje, lehet, hogy túl sok purint eszik. Más magas fehérjetartalmú étrend is sok purint tartalmaz. A finomított szénhidrátok, mint a kenyér és a tésztafélék purinban nagyon szegények. Persze senki nem szeretne meghízni ezektől a szénhidrátoktól, helyettük azonban érdemes a magas rosttartalmú, egészséges szénhidrátokra összpontosítani, például a zabra, az édesburgonyára, a babra és a zöldségekre.

 

Esszenciális zsírok

Növelni kell az esszenciális zsírsavakban gazdag ételek fogyasztását is, ilyenek a hideg vízi halak (tonhal, lazac), a len- és más magok, valamint a dió. A zsírsavak segíthetnek csökkenteni a gyulladást. Zsírsavakban gazdag olajat érdemes használni főzéshez és a saláták öntetéhez, így például olívaolajat. Próbálja meg étrendjében a transzzsírokat csökkenteni vagy megszabadulni tőlük!

 

Az alkohol korlátozása

Az alkohol növeli a köszvényes roham kockázatát, mert magas a purintartalma, különösen akkor, ha valaki naponta több mint egy pohárral iszik. A sör rosszabb, mint más alkoholos ital, mert élesztő van benne.

 

Óvatosan a koffeinnel

Úgy vélik, hogy a mérsékelt kávézás a köszvényben szenvedőknek megengedett. Azok számára, akik rendszeresen négy vagy több csésze kávét isznak naponta, akár kisebb is lehet a köszvényes rohamok kockázata. Viszont, akik csak alkalomszerűen isznak koffeintartalmú italokat, azoknál növekedhet a húgysav szintje. Kérje ki szakember véleményét, hogy a koffeinfogyasztása okozhat-e köszvényrohamot.

                                

 

Kevesebb hús fogyasztása

Bizonyára az orvos azt javasolja, hogy kerülje a magas purintartalmú húsokat, de korlátozott mértékben valószínűleg ehet csirke-, sertés- és sovány marhahúst, legfeljebb naponta egyszer. Ezekben a húsfélékben kevesebb a purin, mint a belsőségekben, például a májban és a borjúmirigyben. Más húsból készült ételfélékben, a mártásokban és a húslevesben is sok a purin.

 

A sovány tejtermékek élvezete

A tejtermékeket a köszvényben szenvedők korlátlanul ehetik, mert állati fehérjéből készülnek. Valójában a tejtermékekben alacsony a purin, és úgy tűnik, ezek valahogy nem okoznak köszvényes rohamot. Tény, hogy aki sovány tejet iszik, illetve ilyen tejterméket eszik, több mint 40%-kal csökkentheti a köszvény kockázatát. Köszvényroham során a sovány tejtermékek segíthetnek a vizelettel megszabadulni a húgysavtöbblettől.

 

Nem lehet a purintól megszabadulni

Lehetetlen minden purint elkerülni, de van néhány élelmiszer, amelyekben magas a purin, és mégsem váltanak ki köszvényt. Egy tanulmány úgy találta, hogy a borsó, a bab, a gomba, a karfiol, a paraj és a csirke korábban kerülendő ételnek számított, mégsem hozható kapcsolatba a köszvénnyel.

 

Mintaétrend köszvény esetén

Az étrendi minták köszvényes roham esetén alkalmazhatóak, 100 mg alatti purintartalommal.

● Reggeli: 200 ml kefir, 2 dkg zalai, 10 dkg kenyér

● Tízórai: 2 db alma

● Ebéd: zöldbableves, rakott kel, gyümölcslé

● Uzsonna: 2 dl tejeskávé, 1 db korpás kifli

● Vacsora: lecsó, 1 db virsli, 7 dkg kenyér

(purintartalom kb. 94 mg)

 

● Reggeli: 2 dl tejeskávé, 8 dkg kenyér, lekvár

● Tízórai: narancs

● Ebéd: zöldségleves, vagdalt, tökfőzelék, piskóta

● Uzsonna: grapefruit

● Vacsora: 4 dkg sajt, 2 dkg gépsonka, 10 dkg kenyér, zöldpaprika

(purintartalom: 75,6 mg)

 

Forrás: Házipatika.com

Read more for Ladbrokes the UK bookmakerLadbrokes UK - full information
BIGTheme - Free Templates